Export in vijf stappen

De Nederlandse economie is sterk afhankelijk van export. We zijn een land dat al vele eeuwen over de hele wereld handel drijft. Het MKB is de kurk waarop de Nederlandse economie drijft. Toch is het grootste deel van het MKB niet internationaal actief. Nog geen 40% van de Nederlandse MKB-ondernemingen doet aan export.

Jammer, want ook voor hen liggen er op de internationale markt kansen en mogelijkheden.

Natuurlijk kennen we de verhalen van ondernemers die internationaal succesvol zijn geweest. Maar, tegenover elk succesverhaal staan een veelvoud van pogingen die niet geslaagd zijn.

Jammer, want veel van de missers hadden eenvoudig voorkomen kunnen worden door stil te staan bij de volgende vijf vragen.

  1. Waarom wil ik exporteren?

Het antwoord lijkt eenvoudig. Nederland is een klein land en heeft daarmee een kleine markt. Export betekent een enorme vergroting van je afzetmarkt en dus een enorme kans op omzetvergroting. Daarnaast betekent export ook een verspreiding van je afzetrisico’s. Bij slecht weer in Nederland kan je economisch zonnigere regio’s in de wereld opzoeken.

Waarom wel is wel duidelijk. Maar elke medaille heeft een keerzijde. Stel jezelf ook de vraag waarom zou je het niet doen? Zakendoen op de Nederlandse markt is vaak al niet eenvoudig. Internationaal ondernemen is zeker gecompliceerder. Het maakt je leven als ondernemer niet eenvoudiger. Wil je of moet je dit wel op je hals halen?

Als je er voor gaat zet dan de volgende stap.

  1. Ben ik klaar om te exporteren?

Ben je er al klaar voor? Dit hangt af van een veelvoud van zaken die ik in twee tussenstapjes wil samenvatten

  1. Organisatie

Export vraagt veel van de onderneming. Is de organisatie zo gestructureerd dat export succesvol gerealiseerd kan worden. Vaak wordt export opgestart als een activiteit die er even naast gedaan wordt. Dit maakt de kans op succes nihil. Export is complex en vraagt commitment en focus. Dit zal in de organisatie geborgd moeten worden

  1. Product/dienst

Het feit dat jouw producten en/of diensten in Nederland goed worden afgenomen betekent niet dat deze in andere landen net zo gevraagd zullen zijn. In andere landen gelden vaak andere eisen aan producten en diensten. Dit kunnen juridische eisen zijn die worden gesteld, maar zeker zo belangrijk zijn de eisen, of laat ik het behoeften noemen, die de markt in het gekozen land stelt aan jouw product of dienst.

Zorg dat je er klaar voor bent als je de volgende stap zet.

  1. Waar liggen mijn kansen?

De wereld is groot dus waar kan je het beste beginnen? Veel factoren spelen hierbij een rol. In ieder geval is het sterk afhankelijk van het type product of dienst die je wilt aanbieden. Breng in kaart voor welk type klant jouw product/dienst het meest geschikt is en waar je deze het meest waarschijnlijk in voldoende aantallen zult vinden. Vaak is dit in eerste instantie gebaseerd op onderbuik gevoelens en aannames.

Onderzoek vervolgens of deze aannames juist zijn of niet. De wereld veroveren is ingrijpend en als je jouw middelen te breed uitsmeert dan loop je grote risico’s dat je geen voet aan de grond krijgt. Begin bij dat land of die regio waar je kans van slagen het grootst is.

Als je weet waar je heen wilt gaan ontdek dan de volgende stap.

  1. Hoe kan ik mijn kansen grijpen?

Dit is de meest complexe stap en bestaat uit twee tussenstapjes.

  1. Wat moet je weten?

Naast de kennis die je in de vorige stappen hebt opgedaan over de markt- en producteisen spelen ook andere regels een doorslaggevende rol bij export. Zijn er vergunningen nodig? Hoe zit het met invoerrechten of quota? Of hoe krijg ik uiteindelijk mijn geld? Dit is slechts een hele kleine greep uit vragen waar je bij export tegenaan gaat lopen en waarbij je vooraf goed stil moet staan.

  1. Wat moet je kunnen?

Om succesvol te zijn in het buitenland heb je ook een aantal vaardigheden nodig. Je moet kunnen communiceren met de buitenlandse markt. Kortom spreek je de talen. Maar besef ook dat er maar weinig kansrijke deals verloren gaan omdat we elkaar niet verstaan, maar veel meer omdat we elkaar niet begrijpen. Wees voorbereid op de cultuurverschillen en hoe je daar flexibel en succesvol mee om kunt gaan.

Als je een idee hebt hoe je kansen kunt grijpen ben je klaar voor de laatste cruciale stap.

  1. Wie kan me hierbij helpen?

Er zijn een partijen die je kunnen helpen bij het zetten van de verschillende stappen. Ik verdeel deze in:

  1. Kennis en informatie
    Er zijn verschillende organisaties die informatie en kennis beschikbaar stellen over internationaal zakendoen in het algemeen. Maar ook die informatie verstrekken specifiek over landen.
  2. Begeleiding
    Er zijn adviseurs die kennis en ervaring inzetten om ondernemers te begeleiden naar internationale markten
  3. Realisatie
    Hier doel ik op partners die je helpen bij het veroveren van de nieuwe markten. Het vinden van betrouwbare partners is een essentieel onderdeel in het internationaliseringsproces.

Export is een avontuur. De kansen liggen er ook voor jouw. Succes met de ontdekkingsreis.